Zij hadden indertijd als gasballonvaarders een ballonbrevet en waren de eersten die met een heteluchtballon mochten varen. Toen al werd de heteluchtballon gezien als een geweldig goed promotiemiddel om een bedrijf of dienst onder de aandacht te brengen van duizenden mensen tegelijk. En nu, 40 jaar later, vertelt de bevelhebber van de Luchtmacht,generaal Jac Jansen in zijn toespraak hoe goed het wervingseffekt is van de luchtballon, de eigen ballon van de luchtmacht met hun logo en boodschap wordt overal in Nederland ingezet om nieuw personeel te werven en geeft uitstekende resultaten in reakties, meer dan een paginagrote zaterdag advertentie in De Telegraaf, die minder oplevert en veel meer kost.
Als copiloot stapt hij in de mand van de PH-BEN,samen met piloot Ad Haarhuis. Ad Haarhuis heeft als eerste heteluchtballonvaarder zijn brevet in 1974 in Engeland gehaald en is de oprichter van Ad Ballon,het bedrijf wat begon als een jongensdroom en nu de dromen verwezenlijkt van talloze passagiers die geraakt worden door de bijzondere ervaring van een ballonvaart. Een andere bijzonder gast is Dhr.de Jonge die tijdens zijn eerste ballonvaart direkt de beslissing nam om een ballon te kopen als promotiemiddel voor zijn bedrijf Benegas,een gasbedrijf in Rotterdam.Zijn vooruitziende blik heeft goed gewerkt.
Dat was dus ook 40 jaar geleden en nu stapt Dhr. de Jonge op bijna 90-jarige leeftijd weer in de mand en geniet van de spanning van het opstijgen , de mooie vergezichten en de zwaaiende menigte onder hem,waaronder zijn vrouw en kinderen die hem trots nakijken.Naast de PH-BEN gaan er nog 6 ballonnen de lucht in,waaronder de ultra moderne Vaillant die energie zuinig is en toegerust met de nieuwste technieken.
Allerlei journalisten, fotografen,bijzondere gasten en zakenrelaties worden ingedeeld door de ervaren piloten w.o. Henk Broeders die kortgeleden voor de 12e keer Nederlands kampioen is geworden!
De enorme ballonnen worden ,gevuld met hetelucht, indrukwekkende gevaartes en stijgen in een vloeiende beweging op van het veld, een ademloos mooi gezicht voor alle toeschouwers en een onvergetelijke ervaring voor de passagiers die alles onder zich kleiner zien worden. Een mooi evenement om 40 jaar ballonvaart in Nederland te vieren in de warme kleuren van de avondzon met zoveel enthousiaste mensen. In de feesttent wacht champagne en een prachtige fotoreportage van de geschiedenis van de heteluchtballon.Als de passagiers weer teruggekeerd zijn van hun ballonvaarten wordt er nog lang nagepraat tijdens dit geslaagde jubileumfeest.
Terug naar vorige pagina