Ballonverhalen
Ballonwoche Filzmoos

Na een aantal jaren afwezig te zijn geweest in de Alpen vertrok er dit jaar weer een team van Ad Ballon richting het Oostenrijkse ballondorp Filzmoos, om deel te nemen aan de 5de Hanneshof Ballonwoche dat werd gehouden van 18 tot en met 25 januari. Aan dit evenement deden ruim dertig ballonteams mee uit onder meer Duitsland, Oostenrijk, Groot Brittannië, Tsjechië, Denemarken en Nederland.

We hadden er lang na uitgekeken maar zaterdag 18 januari rond half drie in de nacht was het dan eindelijk zover! Op naar Filzmoos, op naar een nieuw avontuur! Na een lange reis van ongeveer vijftien uur kwamen we aan bij het Hanneshof hotel. Na het inchecken bij het hotel moesten we ons nog even melden bij de organisatie. Onder het genot van een heerlijk biertje hebben we even gezellig bij kunnen kletsen met wat oude bekende die we daar tegen kwamen. Helaas werd toen al wel bekend gemaakt dat het weer voor de volgende ochtend niet toereikend was voor het maken van een ballonvaart. Maar niet getreurd, de vooruitzichten waren prima! Terug in het hotel stond er een heerlijk diner op ons te wachten, waar we echt aan toe waren na de lange reis. Na nog een drankje in de gezellige bar van het hotel zocht iedereen snel zijn bed op voor een goede nachtrust.

De volgende ochtend stond een lekker ontbijt voor ons klaar waarna we een mooie wandeling gingen maken door de bergen. Koud was het niet met een paar graden boven het vriespunt, vermoeiend was het voor sommige wel. Daarom stopte we bij elk bankje, niet om er even rustig op te zitten, nee het was veel leuker om deze als slee te gebruiken. Na nog wat kilometers kwamen we boven aan bij de berghut, waar we genoten van de heiße Schokolade mit Zahne en Apfelstrudel. Hierna koos de ene helft voor een snelle afdaling met de stoeltjeslift, de andere gingen te voet terug naar het hotel om daar nog even het zwembad in te duiken. De mannen die de stoeltjes lift hadden gekozen, konden echter in de zelfde stoeltjeslift weer naar de berghut, omdat hier nog een rugzak lag van een van de mannen, de andere konden er hartelijk om lachen.

Maandagochtend ging om zeven uur de wekker, want om half negen moesten we op de briefing zijn. Dus snel uit bed, eten, spullen pakken en naar het naast gelegen hotel waar alle piloten al stonden te trappelen op de laatste informatie over het weer, dat bleek al snel positief voor de eerste vaart. Alle ballon teams maakte zich gereed voor een mooie tocht.

Eenmaal aan gekomen bij het opstijgterrein aan de Hammerhofwiese leek het veld meer op een schaatsbaan dan een opstijgveld voor ballonnen. Iedereen had moeite zonder te vallen zijn plaats te vinden om de ballon op te bouwen, zelfs een aantal auto’s konden niet eens naar boven rijden en gleden zo weer terug naar de ingang van het veld, wat een grappig gezicht was. Langzaam werden de ballonnen op gezet om vervolgens het luchtruim te kiezen. Een nieuw avontuur begon, Ad ballon was al vaker in de Alpen geweest, maar nog nooit eerder in het ballondorp Filzmoos. Eenmaal in de lucht was het uitzicht schitterend. We voerden langs het reusachtige Dachsteinmassief met een hoogte van maar liefst 3004 meter. Eenmaal deze hoogte gepasseerd konden we genieten van een prachtig vergezicht. Vervolgens na ruim 1 uur en 45 minuten zijn we gelanden bij het plaatsje Schladming. Na deze prachtige vaart werd er natuurlijk geproost met een heerlijk glas champagne!

Dinsdag was er helaas geen vaart vanwege de sneeuw en een te harde wind. Dus wederom tijd voor een pittige bergwandeling, deze keer iets minder lang, om daarna lekker te relaxen in het dorp. S ‘avonds na het overheerlijke diner werden de landkaarten van het gebied bij elkaar gelegd om de verwachte route te bestuderen. Waarna we nog een biertje dronken in de bar van het hotel.

De wekker ging… Tijd om op te staan en ons klaar te maken voor een mooie ballonvaart! Tijdens de briefing werd duidelijk dat we richting het dorp Ramsau am Dachstein zouden gaan varen. Op het opstijgterrein gingen we met ons gezellig team aan de slag om de ballon klaar te maken voor de vaart. Om tien voor tien kozen we het luchtruim en stegen naar een hoogte van bijna drie kilometer om hier een fantastisch uitzicht te hebben over de Dachstein en nog meer bergen in de weide omgeving! Het was werkelijk onbeschrijflijk mooi, en dat alles met een snelheid van maximaal 8 kilometer per uur. Na meer dan twee uur hingen we boven het dal bij Ramsau en zijn we, net als de meeste andere ballonnen, naar beneden gegaan om op een van de besneeuwde stukken land te gaan landen. Na de landing en het opruimen van de ballon zijn we naar een restaurant gereden om wat te eten en te drinken. Hierna hebben we gas getankt en zijn we naar het hotel terug gegaan om even te rusten alvorens we weer met z’n allen gezellig aan het diner konden beginnen. Tijdens het eten hebben we met z’n alle nog nagepraat over deze enerverende ballonvaart. Later op de avond kwamen de kaarten weer op tafel om de vaart van de volgende dag te bestuderen.

Ook op deze donderdagochtend waren we om zeven uur uit de veren. Na het open trekken van de gordijnen zagen we meteen dat het een prachtige dag ging worden! Na het ontbijt vertrokken we wederom naar de briefing waar de laatste weersinformatie bekend werd gemaakt. De ballonvaart zou richting het dal van Schladming gaan. Helaas zou dit wel de laatste vaart voor deze week zijn want voor de volgende dag werd er in het Salzburgerland veel sneeuw verwacht. Op het startveld aangekomen werd de ballon voor de laatste keer uit de trailer gehaald, de mand opgebouwd, de ballonnen uitgespreid en de ventilatoren gestart waarna alle prachtig gekleurde ballonnen langzaam overeind kwamen. Het zou dus de laatste keer zijn dat we konden varen deze week, we gingen daarom voor een top vaart! Eenmaal in de lucht was het wederom genieten geblazen, alles zo prachtig wit en dan met dertig andere ballonnen om ons heen, prachtig! We stegen naar ruim vier kilometer hoogte waar bij we over de toppen van de Alpen konden kijken, een geweldig vergezicht dat we nooit meer zullen vergeten! Na dat we dit plaatje hadden vast gelegd op foto en video daalden we weer langzaam richting het Ennstal om bij het plaatsje Aich veilig te landen. Na dat alles weer in de trailer was geladen moest deze vaart natuurlijk worden afgesloten met een heerlijk stukje Apfelstrudel en warme chocolademelk waar we heerlijk van genoten op het terras in het warme winter zonnetje. Vervolgens vertrokken we weer richting Filzmoos om daar in de Apre Skihut nog een heerlijk biertje te drinken op de mooie ballonvaart. Na kort overleg hadden we toch besloten om even teug naar het hotel te gaan voor ons diner, het voorgerecht sloegen we maar over om zo snel mogelijk weer richting Monika te gaan, de eigenaresse van de Skihut onderaan de piste, waar we nog even gezellig door feestte tot in de vroege uurtjes!

Vrijdag, helaas geen ballonvaart van wege te veel wind en sneeuwval. We hebben wederom een mooie wandeling door de sneeuw gemaakt en daarna nog een paar laatste baantjes in het zwembad getrokken. Hierna zijn we nog even het dorp in gelopen om voor het thuisfront een leuk souvenirtje te kopen. Jammer genoeg moesten we ook alles opruimen en koffers inpakken, waar we allemaal weinig tot geen zin in hadden. Na het laatste diner in het warme en gezellige Hanneshof hotel moesten we nog even afscheid gaan nemen van Monika en haar sfeervolle Apre Skihut. Het liefst zouden we tot in de late uurtjes doorgaan, maar de volgende ochtend stond de terugreis naar Breda op het programma.

Al met al was het een top week geweest en in 2015 zullen we zeker terugkeren!