Ballonverhalen
Ad Ballon Cup 2014

Ad Ballon Cup 2014

Na twee eerdere pogingen vorig jaar was het afgelopen weekend, 8 & 9 maart dan eindelijk zover! Twaalf piloten waaronder twee Belgische en een Spaanse piloot streden om de eerste plaats. Op zaterdagochtend in alle vroegte verzamelden alle teams zich bij Ad Ballon op het Minervum te Breda waar de piloten de laatste weersinformatie kregen en natuurlijk de opdrachten voor de eerste vaart.

Na het intekenen van de kaarten en het instellen van de apparatuur vertrok iedereen richting het startveld aan de Hoogstraatsebaan te Baarle-Nassau. Eenmaal aangekomen werden alle luchtballonnen klaargelegd en de laatste voorbereidingen werden getroffen. Na het hijsen van de groene vlag werden de ventilatoren gestart, de ballonnen gevuld, de branders ontstoken waarna de eerste ballonnen vertrokken voor hun eerste van de vier opdrachten in deze ballonvaart.

Bij de eerste opdracht (HWZ) hadden de piloten de keuze uit 5 kruispunten van wegen die door de wedstrijdleider vooraf waren bepaald. Op 1 van deze kruispunten moest je een marker proberen te gooien. De piloot die het dichtste bij zijn gekozen kruising gooide behaalde de meeste punten. Zo volgden er nog drie opdrachten (PDG, FON, ELB) deze ochtend. Bij de laatste opdracht, de Elbow moest je een zo’n groot mogelijke hoek proberen te varen. Hierbij maakt de piloot gebruik van de verschillende windrichtingen op verschillende hoogtes. Na deze laatste opdracht zochten alle piloten weer een mooi landingsveld op om vervolgens de markers te gaan zoeken en ze op te meten.

Na een heerlijke lunch met soep, brood en tosti’s stond om 15.45 uur de volgende briefing op het programma. Ook nu weer prima voor een ballonvaart. Vanwege de zuidoostelijke wind werd er wederom gestart in Baarle- Nassau. De piloten kregen nu 3 opdrachten mee waaronder een opdracht die genoemd is naar de oudste gasballonwedstrijd genaamd de Gordon Bennet Memorial. Voor deze opdracht moesten de ballonnen eerst Breda passeren waarna zij uit een aantal gebiedjes konden kiezen net ten noorden van Breda om hun marker te droppen, De piloot die in het gebied zo dicht mogelijk bij het kruis hun marker gooide won de opdracht.

Na een super mooie geslaagde dag zijn alle piloten en teams hun bed ingedoken om de volgende ochtend weer uitgerust aan de slag te gaan voor dag 2 van de Ad Ballon Cup.

De briefing was om 6.00 uur. De voorspelde snelheden op geringe hoogte waren minder snel dan verwacht dus kon de ochtendvaart doorgang vinden. Ook nu zijn we naar Baarle-Nassau gegaan voor de gezamenlijke opstijging. Met een mooie zonsopkomst stegen alle ballonen binnen de tijd op om hun opdrachten te vervullen. Er werden de piloten 3 opdrachten voorgeschoteld nl. PDG, FON en een XDI. Deze opdracht, beter bekend als Maximum Distance betekend dat dat je de grootste afstand moet afleggen vanaf het opstijgveld tot een opgeven gridlijn op de kaart waar je je marker moet droppen.

Na deze ballonvaart zijn de piloten en hun teams weer terug gekeerd naar Ad Ballon voor wederom een lekkere lunch met soep en brood.

De laatste briefing voor de laatste vaart was om 15.00 uur. De wind was gedraaid waardoor er in Wernhout gezamenlijk werd opgestegen. De eerste opdracht (JDG) van deze vaart was het varen naar een doel toe. Dit doel/kruis lag uitgespreid op een grasveld van Kees Snepvangers in Zundert. Piloten moesten hier naar toe varen en hun marker droppen bij gravity. Dit wil zeggen dat de piloot de marker buiten de mand mag houden, maar zijn handen in de mand moet houden en de marker alleen los mag laten. Hierna volgde nog een FON opdracht.

Na ook deze geslaagde wedstrijdvaart was het weekend al weer bijna voorbij. Piloten en teams kwamen weer terug bij Ad Ballon in Breda waar het chinees al gereed stond om van te genieten. De resultaten werden nog verwerkt de prijzen, bedankjes werden uitgestald. Rond 20.30 uur zijn de prijzen uitgereikt aan de nummers. 1,2 en 3.

1. Steven Vlegels (BEL) 10078 punten
2. Johannes Kooistra (NED) 9818 punten
3. Jan Fokken (NED) 9649 punten

Alle uitslagen zijn terug te lezen op www.ballonwedstrijden.nl

Terug naar vorige pagina