Ballonverhalen
Nederlands duurrecord ballonvaren, een prestatie van Europeesformaat!

Nederlands duurrecord ballonvaren, een prestatie van Europeesformaat!

Op zondagavond 9 januari 2011 steeg ik op vanuit Zundert. Het weiland van Kees Snepvangers was het decor waar de Vaillant ballon, de PH-VNL, vaarklaar werd gemaakt. Deze ballon is momenteel de meest energiezuinige ballon, ontworpen volgens de allernieuwste technieken en een voorloper qua ontwikkelingen op het gebied van milieuvriendelijkheid, gewicht en vormgeving, een paradepaardje in de stal van Ad Ballon.

Ik steeg om 19.25 uur op. De gehele nachtvaart was kraakhelder met duizenden sterren en een kwart maan.

De ballon zette koers richting Eindhoven waar ik op 5000 ft met een 20 knt overheen voer. Vanaf de grond kon mijn volgploeg duidelijk de Vailliant ballon zien zelfs zonder dat de brander aan was. Na overleg met de Duitse Langen information moest ik de Duitse grens passeren tussen de 6000 en 10000 ft, omdat er op dat moment erg druk vliegverkeer was boven het Ruhrgebied. Ivm de kraakheldere nacht was het Ruhrgebied schitterend om er overheen te varen. Gezien de al afnemende bovenwinden is het Ruhrgebied immens groot en het duurde ruim twee uur om hier overheen te varen.

Na het Ruhrgebied had ik toestemming naar 15000 ft te gaan om de 40 knt windsnelheid op te pikken. Deze zouden mij richting Berlijn en Warschau brengen. Op deze hoogte aangekomen bleek de windsnelheid reeds gehalveerd te zijn tot slechts 20 knt. Het gasverbruik op die hoogte was 1 gasfles in minder dan een uur en dus besloot ik rond 23.30 uur mij volledig te richten op het duurrecord.

Ik kreeg toestemming van de luchtverkeersleiding om mijn vaart te vervolgen tussen de 4000 en 7000 ft. De wind was uit westelijke richting zodat deze mij richting Warstein voer. Hoe verder ik met de ballon Duitsland inging hoe meer de wind afnam. Maandag 10 januari rond 01:00 uur s’nachts stond er nog maar 10 tot 15 knt wind. De zichten bleven schitterend, maar op de grond waren de mistvelden al aan het ontwikkelen. Hoe oostelijker ik voer hoe kouder het werd. Dit was te zien aan de nog aanwezige sneeuwvelden die afstaken in het licht van de maan en de sterren.

Rond 08.00 uur kwam de ochtendschemer langzaam tevoorschijn. Normaal zou je dan na een prachtige nachtvaart op zoek gaan naar een landingsplek, maar ik moest de knop omzetten omdat ik met een duurrecord bezig was. Daar ik ook nog voldoende gas in de mand had, (op dat moment gebuikte ik 1 gasfles in 1 uur en 10 minuten tijd) kon ik nog een heel eind doorvaren.

Na zonsopkomst werd het erg heiig en ontstonden er lage stratus- cq mistvelden, maar omdat het opkomen van deze zon de ballon extra warmte gaf werd het gasverbruik nog maar 1 fles op 2 uur en ruim 20 minuten. Hierdoor werden de mogelijkheden vele malen groter om zeker tot zonsondergang door te varen.

Naarmate de dag vorderde nam de wind verder af tot 6-7 knt. De volgploeg kon mij daardoor uitstekend volgen en op een zeker moment hadden we zelfs mondeling contact op een 30 mtr afstand. De vermoeidheid nam toe dus trok ik mijn jas uit om de kou tot me door te laten dringen zodat ik weer op scherp gezet werd. Na een flinke stapel boterhammen, appel en een lekkere chocomel had ik al mijn krachten weer verzameld en kon ik er nog een aantal uren tegenaan. Ik genoot van de mooie kleine dorpjes en de besneeuwde velden. De kick van mijn recordpoging gaf me nieuwe energie.

Tegen 15.45 uur ben ik me gaan voorbereiden op de landing die ging komen omdat einde daglicht periode in zicht kwam. Precies om 16.02 uur ben ik geland in een akker bij het kleine plaatsje Podzig, noord van Leipzig, in Duitsland. Mijn volgploeg stond de landingstijd aan de weg te klokken. We hebben de ballon en mand opgeruimd en weer op de trailer gezet. De trailer werd erg zwaar vanwege de hoeveelheid gasflessen die we bij hadden en doordat de ondergrond na deze toch warme dag vrij zacht was geworden kwam onze trailer vast te zitten in de akker. Na lang zoeken vonden we een boer die bereid was ons eruit te trekken. Hij moest eerst 2 grote deuren openen om op de binnenplaats te komen om daarna twee enorme schuurdeuren te openen om zijn Russische trekker van stal te halen.

Na deze gehele unieke ervaring zijn we op zoek gegaan naar een restaurant en een hotelletje om de nacht in een lekker warm bed door te brengen. Na een goede nachtrust en een lekker ontbijtje hebben we de terugreis naar Nederland ingezet. We zouden rond 17.30 uur aankomen in Breda. De reis liep voorspoedig, waardoor we iets na 17.30 uur aankwamen bij Ad Ballon in Breda, waar crew en piloten van Ad Ballon klaar stonden om ons te verwelkomen met heerlijke Bossche bollen en champagne.

Met deze afsluiting is ook mij duurrecord bevestigd. Non stop 20 uur en 37 minuten gevaren met een afgelegde afstand van 498 km. Het totale gasverbruik bedroeg 611 kg propaan wat neer kwam op gemiddeld minder dan 30 kg per uur.

Daarmee heb ik een nieuw Nederlands duurrecord op mijn naam staan. Petje af naar mijn grondploeg Dook Weidema, Maikel Kouwenberg, Rik Baan en Iris van Ham voor de inzet om alles tot een goed en succesvol einde te brengen. Ook Vaillant wil ik enorm bedanken voor het mogen gebruiken van hun ballon. 

Terug naar vorige pagina